fredag, januari 11, 2008

Hver dag leser jeg ganske mye...

Hver dag leser jeg ganske mye informasjon. Hver dag leser jeg ganske mange artikler.

Mer og mer av det har blitt blogger som andre privatpersoner holder oppdagert og alt blir mikset i RSS leseren Google reader. Her får jeg direkte på min pc eller i min mobil innhold fra mange private blogger med ulikt innehold, samt flere aviser og mediehus som jeg syns er bra.

Det er ganske fascinerende å bli stilt ovenfor så mye informasjon og en av de observasjoner jeg har gjort meg er hvor like artikler skrivet avisjournalister og bloggende privatperson. Ja, ja, det finns selvsagt mengder av artikler der dette ikke er tillfellet, men min erfaring er at det er veldig mange tillfeller at både journalister og bloggere tangerer hverandre. Begge skriver de sine personlige meninger ut fra sin erfaringer og deler sine synspunkter på ett visst tema.

Det finns også mange tillfeller der en journalist skilller seg markant fra en blogger. En journalist har flere timer på seg å gjøre research, intervjue de rette personene, få sitater og annen informasjon fra flere uavhengige kilder eller være på en pressekonferanse eller annen live event der det skjer. Men i mitt vanlige mediekonsum... utgjør det i dag en liten del.


Jeg antar at det er derfor jeg skriver. Fordi når jeg sidestiller en artikkel lest av "hvem som helst" på en blog (som jeg jo har valgt ut selv) og en artikkel fra Aftenposten, DN eller SVD, så ser jeg ikke forskjell. Og i mange tilfeller er det heller ikke forskjeller. Med andre ord kan hvem som helt i verden ha min blog sidestilt med andre nyheter og gjøre akkurat den samme sammenligningen.


Nå har jeg såpass selvinnsikt at jeg vet at min skrivekunnskaper ikke er av ypperste klasse, men faen heller, jeg har sett ganske mye dårlige artikler ute i verden. Det er det jeg skriver om som til syvende og sist betyr noe.


Jeg synes det er en fascinerende tanke.

Inga kommentarer: