torsdag, januari 03, 2008

Hvor mye har du spart miljöet for den seneste tiden?

Det kommende året har jeg bestemt meg redusere CO2-utslipp som jeg er ansvarlig for gjennom å spare energi.

Det er fullt mulig at jeg har bodt for lenge i Sverige og blitt påvirket av at man alltid slår av lyset når man er på toalettet, men du skal väre ganske treig for ikke å ha oppfattet at å leve et mer miljöbevisst liv i 2008 er en av de viktigste felles oppgavene du som en del av et samfunn har dette året.

Det er likevel ganske stor forskjell på å vite det og å faktisk gjöre noe med det. Det har flere enn jeg også konkludert med. Det er derfor jeg har satt meg noen enkle små mål:

- Påvirke politikere og opinion.
Opinion: Hei!
Politikere: Litt usikker enda, men jeg skal nok komme på noe.

- Gå mer til jobben. Ettersom alternativet er t-bane, et fremkomstmiddel kjent (blant annet) for sin miljövennlige profil sparer jeg nok ikke så mye som om jeg hadde kjört egen bil eller buss, men å gå mer kan umulig väre negativt. Dessuten tar det meg bare 10 minutter ekstra hver dag.

- Ta toget i stedet for fly. Den totale besparingen er ganske enorm per reise. Så lenge jeg flyr i norden taper jeg heller ikke så mye tid samt får en mer behagelig reise på veien.

- Bruke mindre ström hjemme. Odd Sverre hadde kjöpt en genial dingseboms på Clas Ohlsson for det: En fjernstyring for alle strömkontakter. På den måten kan du enkelt styre strömforbruket på tv:er og pc:er som står i idle, lys på kjökkenet eller alle stikkontakter når du stikker hjemmefra.

- Kjöpe mer miljömerket og lokalt dyrkede råvarer. Det sier seg selv.

Det er min plan akkurat nå, så får vi se hvordan det har gått etter noen måneder.

Ettersom dette utvilsomt er den viktigste oppgaven vi står overfor i fremtiden: Hva skal du gjöre?

Inga kommentarer: