lördag, december 01, 2007

Google reader

OK. På tide å skrive noen ord om dette produktet.

- Jeg bruker det hele tiden.

Google Reader er selvsagt ikke noe mer annerledes enn en vanlig RSS feedreader, med ett unntak: Den ligger på weben. Dermed kan jeg bruke den hjemme, på jobben, på min telefon, hos en venn, når jeg luffer i Ukraina etc.

Gjennom å bruke Google Reader lösriver jeg meg totalt fra redaksjoner og blir i stand til å skape mitt eget bilde av virkeligheten. - Jeg kan selv velge hvilke stemmer jeg vil höre på og når jeg vil gjöre det.

Så hva kan jeg lese gjennom denne readern, egentlig?
Svaret er: Nesten alt.

Alt som har en RSS feed. Og det de fleste mer eller mindre seriöse siter har nå for tiden. Jeg har for eksempel flere personlige blogger, en og annen persons nypplagte bilder på flickr, BBC Europe, DI.SE, flere interessante blogger/forum for saker som jeg er interressert i og de mest sette videoer på Youtube. Tidligere hadde jeg også riksdekkende nyheter som Aftenposten, SVD og Dagbladet, men det gikk ganske fort opp for meg at

1. I mange av avisene kommer de samme historiene opp igjen bare skrevet av ulike jounalister og
2. Agurknytt (Britney Spears er mer ond enn Darth Vader) behöver jeg ikke samt
3. Store landsdekkende nyheter får jeg med meg uamsett gjennom löpseddler, fulsurf og bare almenne diskusjoner med mennesker.

Så om du selv föler at bruker litt for mye tid på fordöje nyheter på weben kan jeg virkelig anbefale dette produktet. Etter at du har plöjd gjennom 100 artiklelingresser og lest 4-5 stykker som virkelig interesserer deg vill du höyst sannsynligvis ikke ha behov for å stikke innom www.vg.no för du stenger ned for kvelden.

Japps: It's good!

Pröv det en uke så skjönner du.

Inga kommentarer: