lördag, december 15, 2007

Få det gjort, get things done eller GTD

En gang i juni, tror jeg det var, kjöpte jeg boken "Få det gjort" av David Allen. Det var, er, en ganske tam tittel, men en tittel som appelerte til meg der og da. Jeg hadde alltid for mye å gjöre på jobben, jobbet alltid sent og kom veldig sjeldent hjem med fölelsen av at jeg hadde utfört det som var viktigst for meg og for selskapet under min tid på kontoret. Nå er det faktisk slik at det er veldig mye på mitt jobb som behöver min spesialkompetanse, men det er en annen historie.

For meg har det värt starten på noe ... helt nytt. Min opprinnelige tanke var noe i stil med at det ikke kan väre bare jeg som har disse problemer eller utfordringer hver eneste dag. Mitt mål med dagen er alltid å forsöke å ha mindre å gjöre når jeg drar fra en når jeg kom til jobben. - Halvparten av tiden når jeg ikke mitt mål.

Det tok meg noen dager å lese gjennom den og å forstå de viktigste prinsippene, men jeg holder fortsatt på å implementere det i min jobb og på fritiden.

Grunnprinsippet er veldig enkelt:
1. Du skal ha noen innbokser der du samler ting du skal gjöre.
2. Du må ha en prosess for å håntere disse tingene en og en på en effektiv måte
3. Du må kunne bryte ned hva du skal gjöre tll neste inkrementelle oppgave (ring Gunnar, ta med boken på jobben, skriv mai etc) og
4. Du må ha et system for å sortere og lagre disse oppgavene slik at du kan hente dem frem igjen når du trenger dem.

Det var poenger som appelerte til meg ettersom det så ut til å ha en holistisk tilnärming til oppgaver i hverdagslivet. Eller:Skal du först begynne å strukturere hva du skal gjöre og når, kan du like gjerne gjöre det for både jobb og fritid. Siden fant jeg ut at det var ikke bare jeg som hadde skjönt og lest dette. "Få det gjort" heter "get things done" på engelsk eller forkortet til "GTD". Akkurat den boken til David Allen står som en av de, om ikke den, mest solgte boken om personlig produktivitet i verden. Noen ganger skal man ha litt flaks når man handler.

Sjekk:
- www.davidco.com
- www.43folders.com
- www.lifehack,com
- ideamatt.blogspot.com

Inga kommentarer: