måndag, april 28, 2008

Visit Norway - Powered by nature

I dag har det plutselig dukket opp en mengde reklameplakater for Hurtigruten, Stavanger og Nord Norge i stan. Jeg har enda ikke ordentlig blitt enig med meg selv om jeg liker reklamen... Norge er eksotisk for en svenske, ja, og det er mulig at jeg ikke er i akkurat rett målgruppe, men jeg synes reklamen er litt for norsk. Litt for selvhöytidelig. Litt for mye nasjonalromantikk, rött og blått, höye fjell og cruiseskip til at man får fölelsen av at det bare er noen steinkast herifra. Om reklamen vil dra mengder med svensker over fjellet (som den jo selvsagt forsöker å gjöre) skulle jeg mye heller sett Norge i fra öynene til en av våre mer moderne fotografer. Bilder som reflekterer et moderne Norge. Et frodig og vakkert, men samtidig hardt, vått og kaldt Norge. Et kontrastenes land. Et gammelt land... Som hvem som helst kan besöke akkurat slik de vil.... Litt sänn som den nye reklamen for Hellas som ruller over BBC og CNN litt nå og da.

Inga kommentarer: